KONCEPCJA
PRACY PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO
W PRZEGINI
PODSTAWA PRAWNA
Koncepcja pracy i rozwoju przedszkola opracowano na podstawie:
- Rozporządzenia MEN z dnia 23 grudnia 2008r. – Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego ( Dz. U. z 2009r.,Nr4, poz.17),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. 2014 poz. 80)
- Ustawa o Systemie Oświaty Art. 33 i 34 z dnia 7 września 1991 roku ( Dz. U. z 2004 r. nr 256 , poz. 2572 z późniejszymi zmianami ) .
- Rozporządzenia MEN z dnia 7 października 2009r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U.Nr168, poz.1324)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 maja 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 0 poz. 560).
- Statut Przedszkola.
CELE KONCEPCJI PRZEDSZKOLA
1.Tworzenie warunków do stymulowania rozwoju intelektualnego, duchowego, moralnego i kulturalnego.
2.Diagnozowanie umiejętności i wiadomości dzieci, dbałość o ich wszechstronny rozwój
3.Wspomaganie rodziców w wychowaniu dziecka
4.Promowanie działalności przedszkola w środowisku lokalnym
5.Zapewnienie i zaspokajanie poczucia bezpieczeństwa
PRIORYTETY PRZEDSZKOLA
1.Bezpieczeństwo, miła i serdeczna atmosfera
- Zdrowy tryb życia: zdrowa żywność, ruch na świeżym powietrzu, wycieczki krajoznawcze, spacery, obserwacje przyrody,
- Poznawanie zagrożeń i niebezpieczeństw na drodze, w kontaktach z nieznajomymi, na podwórku przedszkolnym i domowym,
- Współpraca z rodziną dziecka i najbliższym środowiskiem,
- Aktywny udział rodziców w uroczystościach i imprezach przedszkolnych – kultywowanie tradycji przedszkolnych,
2.Twórczość
- Wspólna praca i zabawa nauczyciela wraz z dziećmi
- Uczestnictwo w konkursach plastycznych, muzycznych, teatralnych (reprezentowanie przedszkola na zewnątrz)
- Kalendarz imprez tematycznie związany z zachowaniem tradycji i porami roku
- Wystawy prac plastycznych
- Przedstawienia i inscenizacje w wykonaniu dzieci
3.Samodzielność
- uczenie się poprzez zabawę, śpiew, taniec, muzykę, aktywność plastyczną
- samodzielne poszukiwanie rozwiązań
- samodzielne dbanie o swój wygląd
4.Wspomaganie rozwoju dziecka
- Uwzględnianie potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci
- Doskonalenie warunków do wspomagania wszechstronnego rozwoju dziecka
WIZJA PRZEDSZKOLA
- Naszą przedszkolną społeczność stanowią dzieci, rodzice i wszyscy pracownicy.
- Jesteśmy kreatywni, otwarci i ciekawi świata
Propagujemy:
- bezpieczeństwo, życzliwość, tolerancja,
- stosowanie na co dzień Kodeksu Przedszkolaka
- przestrzeganie Konwencji Praw Dziecka.
Zapewniamy:
- troskliwą opiekę i tworzenie warunków do wszechstronnego rozwoju dziecka na różnych płaszczyznach jego aktywności
- diagnozowanie i rozwijanie umiejętności u dzieci
- rozwijanie pozytywnych cech
- zdrowy i higieniczny rytm dnia dostosowany do potrzeb dzieci,
- kontakt z nauczycielem, wspieranie rodziców w wychowaniu dzieci zgodnie z uniwersalnym systemem wartości,
- bardo dobrze przygotowaną kadrę, systematycznie doskonalącą się i wzbogacającą swój warsztat pracy, wspomagającą dzieci w codziennych sytuacjach i edukacji,
Oferujemy:
- aktywne metody pracy
- zajęcia dodatkowe (rytmika, tańce, j. angielski, j. niemiecki, szachy, gimnastyka korekcyjna, religia)
- wycieczki
- uroczystości rodzinne, przedszkolne i grupowe
- udział dzieci i rodziców w konkursach
- udział spotkaniach z przedstawicielami poradni
- udział w akcjach charytatywnych
CO JEST NAJPILNIEJSZE DO WYKONANIA?
- Zmiana mebli w salach zajęć
- Pozyskanie środków finansowych na zakup zabawek, pomocy dydaktycznych
- Doposażenie placu zabaw
CEL DO OSIĄGNIĘCIA
Gdzie jesteśmy obecnie?
- Przedszkole znajduje się w budynku Zespołu Szkół w Przegini
- Przedszkole nie posiada sali gimnastycznej do ćwiczeń z dziećmi i organizacji uroczystości przedszkolnym na większą skalę
- Brakuje nowoczesnych środków audiowizualnych – projektor multimedialny, kserokopiarka
- Mamy niedostateczne środki finansowe na zatrudnienie w przedszkolu: pomocy nauczyciela, psychologa
- Wskazana jest zmiana wyposażenia w salach zajęć (meble)
- Umywalki i krany w łazience są za wysoko, konieczna jest wymiana spłuczek
Dokąd zmierzamy?
Kroki do podjęcia
- Pozyskanie środków finansowych na zmianę wyposażenia w salach zajęć
- Dostosowanie łazienek do wzrostu dzieci (obniżenie umywalek, wymiana kranów, wymiana spłuczek)
- Utrzymanie pomieszczeń w bezwzględnej czystości
- Używanie do prac porządkowych środków przyjaznych środowisku
- Systematyczna konserwacja i naprawa sprzętu i mebli znajdujących się w budynku
- Zakup projektora, kserokopiarki
- Sukcesywne doposażenie sal zajęć w zabawki i pomoce dydaktyczne
- Dbałość o wysoki poziom estetyczny pomocy, zabawek, elementów dekoracyjnych w salach, holu placówki
- Włączenie pracowników kuchni i intendenta do zdrowego programu żywienia, spożywanie dużej ilości owoców i warzyw oraz picie nie gazowanej wody mineralnej, ograniczenie słodyczy, jak też używanie do przygotowywania posiłków jak najmniej konserwantów, barwników
- Podnoszenie wiedzy pedagogicznej i psychologicznej nauczycieli poprzez uczestnictwo w kursach, warsztatach, szkoleniach
- Rozszerzenie form współpracy ze środowiskiem lokalnym
- Kontynuowanie współpracy z poradnią psychologiczno – pedagogiczną (logopeda, pedagog, psycholog)
- Pozyskiwanie środków finansowych poprzez realizacje projektów, poszukiwanie sponsorów i darczyńców
- Systematyczna aktualizacja strony internetowej
- Propagowanie działań placówki w środowisku
- Współpraca z innymi placówkami oświatowymi.
MISJA PRZEDSZKOLA
Dziecko jest naszym największym dobrem, niepowtarzalnym podmiotem naszych oddziaływań wychowawczych, dlatego nasza praca wychowawcza, opiekuńcza i pedagogiczna opiera się na indywidualnym traktowaniu każdego wychowanka.
KIERUNKI ROZWOJU PRZEDSZKOLA
- Tworzenie warunków do indywidualnego i wszechstronnego rozwoju każdego dziecka, zgodnie z jego możliwościami i potrzebami
- Modelowanie, projektowanie, pobudzanie zdolności dziecka poprzez stosowanie metod wyzwalających jego aktywność
- Wzmacnianie Pozytywnego wizerunku przedszkola w środowisku lokalnym poprzez upowszechnianie osiągnięć oraz rozszerzanie oferty edukacyjnej
CELE STRATEGICZNE
1.Podnoszenie, wzmacnianie efektów działalności wychowawczej, opiekuńczej i dydaktycznej
2. Doskonalenie procesów zachodzących w przedszkolu, z uwzględnieniem:
- realizacji i ewaluacji koncepcji pracy przedszkola
- monitoringu realizacji podstawy programowej
- systematycznego współdziałania nauczycieli w procesie edukacji dzieci i prowadzenia działań służących wyrównywaniu szans .
3.Kształtowanie pozytywnego wizerunku placówki w środowisku
4.Zapewnienie ciągłego rozwoju i doskonalenia jakości pracy
O NASZYM PRZEDSZKOLU
Nasze przedszkole należy do Zespołu Szkół w Przegini. Zatrudnia 5 nauczycieli.
Przedszkole zapewnia opiekę 75 dzieciom w trzech grupach. Czynne jest w godzinach 7:00- 17:00. Kadra przedszkola ma bardzo dobry kontakt z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
W przedszkolu panuje miła, serdeczna i rodzinna atmosfera.
TRADYCJE PRZEDSZKOLNE
Przedszkole ma już własne tradycje, co podkreśla jego odrębność i specyfikę.
Ma też swoje logo i kalendarz imprez i wydarzeń:
- Powitanie jesieni – /dzień pomarańczowy/
- Spotkanie z policjantem
- Dzień Pluszowego Misia
- Andrzejki
- Dzień górnika
- Mikołaj
- Wigilia
- Jasełka i kiermasz bożonarodzeniowy
- Powitanie zimy /dzień niebieski/
- Dzień babci i dziadka
- Bal karnawałowy
- Walentynki
- Powitanie wiosny /dzień zielony/
- Dzień strażaka
- Dzień rodziny
- Międzynarodowy Dzień Dziecka
- Powitanie lata / dzień żółty/
- Uroczyste zakończenie roku szkolnego
MODEL ABSOLWENTA
Absolwent naszego przedszkola to dziecko, które dba o swój rozwój w każdej sferze – uczestniczy w różnych formach aktywności ruchowej, poznawczej i twórczej, przestrzegając podstawowych norm społecznych, zasad zdrowego, efektywnego i bezpiecznego stylu życia prezentowanego wobec siebie i najbliższego otoczenia.
Dziecko kończące nasze Przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia.